Home » Communicatie, Digitale communicatie, Headline, Online Marketing, Zoekmachinemarketing

Google geeft antwoord

19 maart 2012 Geen reacties

Zoekmachine Google gaat de komende maanden een grote wijziging doorvoeren. Naast links naar websites bieden de zoekresultaten binnenkort feiten en antwoorden op vragen. Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van een interview met Amit Singhal van Google.

Semantisch zoeken

Met de wijziging wil de zoekgigant de relevantie van zoekresultaten verbeteren via het zogenoemde semantische zoeken. Hiermee wil Google de betekenis van woorden beter begrijpen. Ook worden zoekresultaten beïnvloed door de locatie van de gebruiker en de tijd waarop de zoekopdracht wordt ingevoerd. Daarnaast wil de organisatie direct antwoord geven op vragen zodat gebruikers het antwoord niet meer op moeten zoeken in de resultaten. Wanneer men zoekt op de tien grootste rivieren van Nederland zal de zoekmachine de lijst mogelijk zelf geven in plaats van verwijzen naar een andere website.

Grote gevolgen

De wijzigingen zijn bedoeld om meer inkomsten te genereren door relevantere advertenties te laten zien. Voor websites die grotendeels afhankelijk zijn van verkeer via Google kan de verandering grote gevolgen hebben. Door het semantisch zoeken worden sommige sites namelijk relevanter of minder relevant. De waardering zelf is niet veranderd, maar de volgorde van presenteren kan wel wijzigen. Een bron van The Wall Street Journal schat dat tien tot twintig procent van de zoektermen wordt beïnvloed door het nieuwe zoekalgoritme. Dat komt neer op tientallen miljarden aan zoekopdrachten. Veel websites zullen naar verwachting de code van hun webpagina’s aanpassen om beter gevonden te worden. De verbeteringen zijn mogelijk omdat de zoekmachine beter zal communiceren met een uitgebreide database met daarin personen, plaatsen en dingen. Google heeft deze database de afgelopen twee jaar in stilte uitgebreid.

Concurrentie

Daarnaast hoopt Google concurrenten als Bing en Facebook met de wijzigingen voor te blijven. Het sociale netwerk is een concurrent omdat het een enorme database met gegevens over onder andere personen heeft. Een goede zoekfunctie ontbreekt echter nog. Ook Apple vormt een bedreiging met de persoonlijke assistent Siri. Gebruikers kunnen daar hun zoekopdracht inspreken. De toepassing geeft nu nog niet direct het antwoord, maar dat zou in de toekomst wel mogelijk zijn. Internetgebruikers komen dan niet meer op de site van Google zelf, wat slecht is voor de advertentie-inkomsten.

Geraadpleegde bron: Nu.nl

Laat je reactie hieronder achter of plaats een trackback vanaf je eigen website. Je kunt je inschrijven op de reacties op dit artikel via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.


<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze weblog staat het gebruik van Gravatars toe. Om uw eigen Globally Recognized Avatar te krijgen, kunt u zich registreren op Gravatar.