Home » Communicatie, Digitale communicatie, Featured, Gespot, Headline, Infographics, Mobiele apps, Online Marketing, Social Mediamarketing, Trends, Websites

Pinterest: je interesses op een online prikbord

15 februari 2012 Geen reacties

In 2010 gelanceerd, maar pas sinds een aantal maanden favoriet bij internetgebruikers. Het is het snelstgroeiende sociale platform op dit moment. Recentelijk heeft de site de grens van 10 miljoen gebruikers bereikt. Ik heb het natuurlijk over Pinterest.

Wat is Pinterest?

Met Pinterest kunnen internetgebruikers op een online, sociaal prikbord hun interesses ‘pinnen’ (prikken). Het resultaat leidt tot een visueel prikbord van je interesses of over een bepaald onderwerp. Het uitgangspunt is een board (prikbord), waar de gebruiker afbeeldingen of video’s aan toevoegt. Ben je bijvoorbeeld dol op koken? Dan maak je een board met recepten. Of houd je van kunst? Dan maak je daar een prikbord voor.

Content verzamelen

Het toevoegen van de content kan op verschillende manieren. Naast eigen foto’s uploaden vanaf je computer of via de app op je smartphone, kunnen gebruikers op het internet op zoek gaan naar afbeeldingen en video’s en deze toevoegen. Pinterest biedt een pin-button, die je in je browser kan plaatsen, waarmee content direct op je prikbord geplaatst wordt. Daarnaast is er de mogelijkheid om op zoek te gaan naar content binnen de site. Daar kunnen gebruikers input van anderen Pinterest-gebruikers repinnen op hun eigen board.

Sociaal

Het is een sociaal platform, dus kun je ‘pins’ van andere gebruikers volgen of alleen het prikbord van een gebruiker. Naast het repinnen kun je als gebruiker content liken of een reactie geven. Daarnaast maakt de site het mogelijk om met meerdere mensen aan een board te werken. Ook kun je andere Pinterest-gebruikers zoeken en volgen. Aan de integratie met andere sociale netwerken is gedacht. Naast dat je kunt inloggen met je Facebook- of Twitteraccount, kun je nieuwe pins of boards ook delen op Twitter en Facebook.

De mogelijkheden

Ook voor organisaties biedt Pinterest mogelijkheden. Populaire boards in Amerika zijn onder andere van Time Magazine, Mashable en Etsy. Het aantal unieke bezoekers op het sociale platform groeit dagelijks. Op dit moment genereert de site voor 3,6 procent van het verwijzende verkeer op sociale netwerken. Dat is meer dan Linkedin, Google+ en YouTube bij elkaar. Merken kunnen op eenvoudige wijze gebruikers actief betrekken bij  hun activiteiten, bijvoorbeeld met crowdsourcing. Organisaties kunnen concepten voorleggen aan hun klanten, die door middel van een like hun stem kunnen uitbrengen. Of gebruik het platform als een focusgroep, waarbij je als merk een dialoog aangaat met de gebruikers om inzichten te vergaren over je producten en/of diensten.

Kortom, Pinterest is niet alleen interessant voor individuen, maar ook voor organisaties. Op dit moment is het platform alleen met invites beschikbaar. Op de site kun je een uitnodiging aanvragen. Daarnaast kunnen andere Pinterest-gebruikers invites naar vrienden of kennissen sturen. Nieuwsgierig? Bezoek dan snel de site!

Infographic

Lemon.ly verzamelde de laatste cijfers over het netwerk en verwerkte deze in de onderstaande infographic. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Laat je reactie hieronder achter of plaats een trackback vanaf je eigen website. Je kunt je inschrijven op de reacties op dit artikel via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.


<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Deze weblog staat het gebruik van Gravatars toe. Om uw eigen Globally Recognized Avatar te krijgen, kunt u zich registreren op Gravatar.